U startup svijetu jednorog je startup čija procijenjena vrijednost premašuje milijardu dolara. Svake godine se trudimo unaprijediti naš program s ciljem stvaranja “jednoroga” među startup programima – program koji će jasno definirati korake i zadatke koje startupovi moraju izvršiti te vještine i znanja koja moraju usvojiti kako bi krenuli s najboljim mogućim šansama da i oni sami postanu ova mistična bića. Zbog toga vas u šestoj generaciji očekuje dosad najveći broj mentora i radionica koje su podijeljene u tri faze: razvoj ideje, poslovni razvoj i razvoj prototipa. Kroz te tri faze, dobivat ćete znanja koja su vam točno u tom trenutku potrebna te ćete imati priliku surađivati sa stručnjacima koji su i sami razvijali neke od najuspješnijih hrvatskih startupova!
Većina nas kreće u razvoj startupa nakon što dobijemo ideju za koju smatramo da je potrebna svijetu. Smatramo da bi bilo jako korisno, praktično ili zabavno da takvo nešto postoji i vjerujemo da se još nitko nije sjetio te iste ideje. Uvjereni smo da znamo što naš budući kupac želi i treba, a jedino što nas dijeli od toga da napravimo sljedeći Google je nekoliko dodatnih nula (s prave strane) na našem poslovnom računu koje će uložiti neki investitor koji se zaljubio u našu inovativnu ideju čim je za nju čuo.
Realnost je da gotovo nikad nismo jedina osoba koja se sjetila te ideje i vrlo vjerojatno je već puno ljudi pokušalo realizirati sličnu ideju ili upravo u ovome trenu radi na njoj. Ono što ne znamo je zašto ta ideja nije uspjela. Razlozi zašto ideje, a kasnije i startupovi, ne uspijevaju su različiti: naša ideja ne rješava stvaran problem, ideja ne rješava problem na dovoljno dobar način da bi donijela značajnu vrijednost za kupca, problem koji naša ideja rješava nije problem koji pogađa velik broj korisnika, tim nije dijelio istu viziju i nije bio dovoljno kohezivan, tim nije bio dovoljno kompetentan za razvoj ideje, tržište nije bilo spremno za našu ideju… Razloga je mnogo, ali ovo su neki od najčešćih.
Kada se radi o pokretanju startupa od strane osoba koje nemaju prijašnje startup iskustvo, često vidimo da timovi provedu mjesece i mjesece, nekad i godine, bez da imaju značajan progres i bez da znaju koji je razlog tome. Najčešće smatraju da je izostanak investicije razlog njihovog neuspjeha i smatraju da kad bi dobili investiciju, sve bi se promijenilo. U realnosti, to je jedan od najrjeđih razloga za neuspjeh startupa, a cijela ideja startupa je da se u svega nekoliko mjeseci ispita njegov potencijal i odluči ima li smisla ulagati svoje i tuđe vrijeme i novac u njegov razvoj ili ne. Kako bi pokušali eliminirati što više najčešćih razloga zbog kojih startupovi propadaju, pripremili smo program koji će vam omogućiti da nakon šest mjeseci edukacije i rada na svojoj ideji znate ima li vaš startup budućnost ili ne.
Kako bi što manje timova uzaludno trošilo vrijeme i novac, naš program kreće s validacijom ideje.
U ovoj fazi učite kakve moraju biti ideje, koji su koraci i faze razvoja startupa, tko i što vas sve očekuje na startup putovanju i od kuda uopće krenuti. Otkrivate kako unaprijediti svoju ideju, testirati svoje pretpostavke, odrediti ciljano tržište, pristupiti potencijalnim kupcima, koju metodu istraživanja koristiti, kako pronaći idealnog kupca, razumjeti njegove probleme i potrebe te prikupiti informacije nužne za razvoj rješenja. Sve ovo će omogućiti da razvijate proizvod koji zaista netko treba i želi koristiti te da pronađete holy grail svakog startupa – product/market fit.
Nakon što validirate svoju ideju, okrećete se poslovnom razvoju svog startupa.
U ovoj fazi radite na svom poslovnom modelu, definirate vrijednost koju nudite svojim kupcima, definirate ključne partnere, troškove razvoja, kanale komunikacije i prodaje te ključne aktivnosti za realizaciju poslovnog plana. Istovremeno učite kako voditi projekt i tim te kako prezentirati svoju ideju, rad i viziju na lako razumljiv i privlačan način. Nakon što ste razradili svoj poslovni plan i na temelju njega pripremili svoj pitch deck, imat ćete čak tri radionice vezane za prikupljanje investicija. Prvo ćete učiti o prikupljanju investicije i fondovima rizičnog kapitala općenito, zatim ćete prolaziti stavke tipičnog ugovora koji definira prava i obaveze startupa i investitora nakon ulaganja, a za kraj ćete raditi na svojoj strategiji za prikupljanje financijskih sredstava potrebnih za razvoj startupa. Naučit ćete i kako otvoriti tvrtku u Hrvatskoj nakon što osigurate svoju prvu (od mnogih) investiciju.
Kada imate validiranu ideju i razrađen poslovni plan, vrijeme je da se fokusirate na razvoj MVP-ja (eng.Minimum Viable Product).
Tek kada ste dokazali potrebu za vašim proizvodom ili uslugom te imate jasan plan poslovnog razvoja sa što manje nepoznanica, vrijeme je da krenete u razvoj prototipa. U ovoj fazi ćete naučiti kako pristupiti razvoju softverskog i hardverskog prototipa, koje alate koristiti te kako testirati svoj prototip s ciljanim korisnicima. Nakon što imate jasno definirane korisničke zahtjeve i funkcionalnosti koje će biti dio vašeg MVP-ja, počinjete raditi na tehničkim specifikacijama, arhitekturi i odabiru tehnologija za razvoj. Cilj ove faze je dokazati tehnološku izvedivost predloženog rješenja i razviti nešto “opipljivo”.
Uz mentore koji izvode radionice, timovi imaju pristup i mentorima iz područja odnosa s javnošću, digitalnog marketinga, razvoja strategije branda i dr. Svi mentori su dostupni i za individualne sastanke, a većina mentora prisustvuje i mini-demo dayevima na kojima timovi nakon svojih prezentacija dobivaju savjete za daljnji rad na razvoju startupa.
Uz ovakav program i naše vrhunske mentore, nadamo se da će u bliskoj budućnosti odgovor na pitanje iz naslova biti: jednorozi dolaze s FER-a!